We sturen je graag een notificatie bij belangrijk nieuws:Ja doen!Niet nu
emailadres wachtwoord

Nieuwsbericht

vorig bericht | volgend bericht

Nieuwsbrief, vrijdag 23 april ’21

vrijdag 23 april 2021
door Stephan
Dag allemaal,

Het is een drukke tijd. De kinderen gaan gelukkig alweer een aantal weken ‘gewoon’ naar school en dat is natuurlijk goed voor de structuur. Ondanks dat zijn er voldoende leuke onderbrekingen van het schoolprogramma: naast het vieren van het Paasfeest, hebben we natuurlijk ook aandacht gegeven aan de Nationale Buitenspeldag en vandaag staat in het teken van de viering van Koningsspelen.
De kinderen van groep 7/8 hebben deelgenomen aan het praktisch verkeerexamen en de leerlingen van groep 8 hebben hun best gedaan op de eindtoets van CITO. Kortom: voldoende onderwerpen om over te vertellen in deze nieuwsbrief.
Nog een weekje en dan zijn de kinderen een paar weken vrij. We wensen iedereen alvast fijne vrije dagen!

                                        Veel leesplezier!!


MR.
In de vorige nieuwsbrief heeft de MR een oproep geplaatst voor kandidaten voor de MR. We zijn erg blij om te constateren dat een viertal ouders interesse heeft getoond om zitting te gaan nemen in de MR. Binnenkort zullen we u informeren over het verdere verloop.

Coöperatieve werkvormen op de Schuthoek.
In de vorige nieuwsbrief heeft u een algemeen stukje kunnen lezen over coöperatieve werkvormen. In deze nieuwsbrief wil ik graag iets meer vertellen over de werkvorm die deze maand op onze school centraal staat: Tweetal Coach.
Tweetal Coach stimuleert leerlingen om elkaar te helpen bij het maken van opdrachten. Leerlingen vormen tweetallen (of de leerkracht maakt tweetallen) en het tweetal krijgt opdrachten om te maken. Dit gaat volgens de volgende structuur:
Leerling A maakt de eerste opdracht en zegt hardop welke stappen hij/zij zet om tot de oplossing te komen.
Leerling B luistert en controleert. Als leerling A het antwoord fout heeft of hulp nodig heeft coacht leerling B. Als leerling A het juiste antwoord geeft dan mag deze het antwoord opschrijven. Leerling B complimenteert en coacht.
Daarna wisselen de leerlingen van rol.
De stappen worden herhaald voor iedere nieuwe opdracht.
Tweetal Coach is een krachtige structuur. Leerlingen die anders opdrachten individueel verkeerd zouden hebben aangepakt, worden nu meteen gecorrigeerd. Bij Tweetal Coach krijgen de leerlingen feedback tijdens elke opdracht in plaats van na de gehele oefening.
Voorbeelden van Tweetal coach:
In groep 1 en 2 hebben de kinderen d.m.v. een Tweetal Coach een paasei gemaakt op de kralenplank. Om de beurt een regel kralen leggen en elkaar vertellen of het goed gaat.
In de hogere groepen kan Tweetal Coach goed gebruikt worden om sommen te oefenen, woordsoorten benoemen, zinsontleding en topografie.
De coöperatieve werkvorm Tweetal Coach sluit heel mooi aan op de Denkgewoonte ‘Samen kunnen we meer dan alleen.’
                                                    
 
Denkgewoonten, groep 3.
In groep 3 werken wij deze periode, net als de kleutergroep, aan de denkgewoonte 'Samen kunnen we meer dan alleen'.
Deze past heel goed bij de coöperatieve werkvorm die we deze maand in alle groepen doen, dat is ‘Tweetalcoach’.
Iedere dag praten we even over de denkgewoonte; wat lukt thuis of op school beter samen dan alleen? Op de bijgevoegde foto staan mooie reacties van de kinderen.
Samen rekenen door middel van de werkvorm ‘Tweetalcoach’ lukt beter dan alleen! Het is fijn om iemand te kunnen helpen en ook fijn om geholpen te worden.
Bij deze les maakten de kinderen in tweetallen om de beurt een som. De ene schreef het antwoord op, de ander controleerde. Daarna werd er van rol gewisseld. Elkaar complimenten geven hoort er ook bij, daarmee geef je elkaar een goed gevoel.
Het is mooi om te zien dat deze werkvorm het enthousiasme, de betrokkenheid en zelfstandigheid van de kinderen vergroot!
   

Nog meer  weten over denkgewoonten? Kijk dan ook eens op www.denkgewoonten.nl


Praktisch verkeersexamen.
Op vrijdag 16 april kwamen alle kinderen van de groepen 7 en 8 in aanmerking voor het jaarlijkse praktische verkeersexamen. Van tevoren is er geoefend op de route. Met name het omkijken en het uitsteken van de hand is van belang. Gelukkig is iedereen van onze beide scholen geslaagd. Van harte gefeliciteerd!

 

 
 
Nationale Buitenlesdag, 13 april jl.

In de vorige nieuwsbrief hebben we u verteld over de Nationale Buitenspeldag. Hieronder een verslag van de Buitenlesdag in Zuidlaarderveen.

Vandaag (lees: 13 april jl.) is het een hele bijzondere en hele leuke dag: Buitenspeldag. Dit houdt in dat wij rekenen, taal, spelling niet aan ons tafeltje gaan maken maar lekker naar buiten gaan. Daar kunnen wij ook heel goed lessen maken en leren. Het gaat wel anders dan anders, maar dat maakt het juist zo leuk!
Wat hebben we gedaan? Groep 3 en 4 heeft tafels geoefend op het plein. Hartstikke leerzaam. De tafels liggen op de picknicktafel en de kinderen zoeken de antwoorden erbij. Lekker rennen en ook nog de tafels goed in het hoofd krijgen. Wat wil je nog meer.
De onderbouw heeft ook nog cijfers gezocht die over het hele plein lagen. Getallen en stippen bij elkaar zoeken. Ook lagen er in de zandbak allemaal letters verstopt! Groep 1 en 2 hebben ze gelukkig allemaal terug gevonden.
En… spelling geoefend. Een estafette dictee: de woorden lagen verspreid over het plein en de leerlingen moesten het woord goed onthouden en opschrijven bij de picknicktafel!
Dat geldt ook voor groep 5,6 en 7. Zij hebben ook een soort ‘ren je rot spel’ gedaan met de woorden die de verschillende groepen moeten kennen. Man, man wat een geren!!
We hebben ook nog grote getallen geoefend. Vier kinderen hupten de cijfers en de anderen moesten goed tellen. Valt echt niet altijd mee. Je moet goed kunnen tellen en daarna ook nog de cijfers goed uitspreken. En daarna ook nog klokkijken met kaartjes die verstopt waren op het plein. De digitale, de analoge en de geschreven tijden bij elkaar zoeken. Je moet bij dit spel  goed kunnen samenwerken.
Wat ook heel leuk was, dat de kinderen een knikkerbaan moesten maken van spullen uit de natuur. Eerst 5 minuten spullen zoeken en daarna met z’n drieën een knikkerbaan maken. Prachtig om te zien hoe de kinderen samen kunnen werken ( en sommigen wat minder ).
Ze zijn nu nog aan het Kingen. Een leuk ontspannen spel om lekker met een groep te spelen. Want na al dat geleer hoort er natuurlijk ook een leuk spel bij na afloop. Kortom…. Wat een mooie dag!!

 
Verslag Koningsspelen.
Op beide scholen vanmorgen de aftrap van de Koningspelen : ‘Ik en Jij samen Wij’ . Zo zijn we dansend begonnen aan mooie, leuke en sportieve Koningsspelen. Samen plezier hebben!
Een leuk circuit rondom de school stond klaar op de versierde pleinen. De kinderen gingen in groepjes onder begeleiding van de oudere kinderen langs alle leuke, sportieve spelletjes: Blikgooien, Mikado, Skippybalcircuit, Zaklopen, Wie bouwt de hoogste toren, Verhaalbingo, enz. De OV verzorgde een heerlijke lunch in een toepasselijk oranje tasje voor iedere deelnemer. Overal zagen we blije kinderen en meesters en juffen in het oranje en/of rood-wit-blauw versierd. Een vrolijke aanblik. Koningsspelenteam (OV, juffen, meesters en studenten): bedankt voor de voortreffelijke organisatie op beide locaties! Fijn om gewoon weer eens een leuk feest te hebben met de kinderen.

                

Groep 7/8 Zuidlaren, toetstijd.
De kinderen van groep 8 hebben afgelopen dinsdag en woensdag hun best gedaan op de eindtoets van Cito. Meester Stephan en juf Wilma hadden in de voorbereiding ervoor gezorgd dat iedereen op een goede en rustige plek de toets ongestoord kon maken. Daarbij werd er van de andere groepen natuurlijk ook gevraagd om rekening te houden met de studenten van groep 8.
Toen de kinderen aan het eind van de woensdagmiddag alle onderdelen hadden afgerond, was de opluchting duidelijk merkbaar.

Hieronder nog een paar reacties van de leerlingen:
‘We hebben de eindtoets gedaan. Ik vond het niet zo lastig, maar sommige vragen wel’.
‘Voor mijn gevoel ging het wel goed’.
‘De Cito eindtoets ging over rekenen en taal en je kon tussen 4 antwoorden kiezen. Ik vond hem zelf makkelijker dan de oefentoets. Bijna iedereen had een knuffel mee of iets anders dat geluk bracht’.

De kinderen van groep 7 hebben zich deze week gebogen over de zgn. Drempeltest. Ook van hen werd dus concentratie verwacht. Hieronder een reactie van een groep 7 leerling:

‘Je had telkens 15 tot 20 minuten voor een onderdeel. Het ene was taal, het andere was rekenen en er was ook onderdeel met vormen. Ik had niet alles af en je mocht ook niet kletsen’.
 
Project “moestuintjes” in Zuidlaren en Zuidlaarderveen gestart.
Door werkelijk een overweldigende opbrengst aan moestuintjes van een grote supermarkt, zijn wij afgelopen maandag gestart met het “zaaien” van de zaden in de potjes. En daarvoor verdienen jullie als ouders een dikke pluim! Dank u wel.
De leerlingen van groep 3 waren erg onder de indruk van hoe uit een klein schijfje modder er toch, met toevoeging van 35 ml. water, een redelijk bergje modder ontstond. Vervolgens de potjes tot 1 cm. onder de rand vullen, het zaadmatje er op leggen of de echte zaden en afdekken met modder tot de rand en ……. groeien maar!  Uiteraard moeten we alles regelmatig van water voorzien, maar dat houden de leerlingen per toerbeurt goed in de gaten! En in Zuidlaarderveen gaat de boel in de meivakantie bij juf Marjan in de kas!
We houden u op de hoogte!


     

Work in progress!!
 
Schoolfotograaf.
Op woensdag 26 mei komt de schoolfotograaf op bezoek op de locatie in Zuidlaren. Er worden portretfoto’s, foto’s van broers/zussen (die op school zitten) en groepsfoto’s gemaakt. Voor meer informatie verwijzen we naar de bijlage.
 
Agenda:
- maandag 17 mei ‘21     : oud papier actie.
- vrijdag 23 april ’21        : Koningsspelen
- dinsdag 27 april ’21      : Koningsdag. De kinderen zijn die dag vrij.
- meivakantie                   : maandag 3 mei – vrijdag 14 mei
- schoolfotograaf             : woensdag 26 mei (locatie Zuidlaren)
- volgende nieuwsbrief    : vrijdag 21 mei.

Bijlage:
- schoolfotograaf
- sportpret



 
vorig bericht | volgend bericht